اخبار و مقالات

تشخیص عسل طبیعی

555 تشخیص عسل طبیعی - آجیل و خشکبار بخشی
Rate this post

باورهای غلط درباره تشخیص عسل طبیعی

10

۱. تشخیص عسل بوسیله کبریت

یکی از باورهای اشتباه که بسیار در بین مردم رایج است تشخیص بوسیله کبریت یا شمع می باشد. جالب اینجاست که برخی افراد می گویند اگر عسل سوخت، تقلبی است و برخی نیز می گویند اگر سوخت طبیعی است! اما با توجه به خصوصیات فیزیکی هر عسل متفاوت است و به هیچ وجه روشی صحیح برای تست کیفیت عسل نمی باشد.

۲. تشخیص عسل بوسیله آب

در این شیوه می گویند عسل را در آب سرد بریزید، اگر سریع حل شد تقلبی است و اگر طول کشید و به آسانی در آب حل نشد طبیعی است. در صورتی که غلظت عسل ها با توجه به رطوبت آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عسل بهارنارنج یا جنگلی با توجه به خصوصیات فیزیکی که دارند کاملا روان و شل هستند. اگر بخواهید با این روش عسل های مرکبات را تست کنید، قطعا این عسل ها را تقلبی می دانید، در صورتی که این عسل ها کاملا طبیعی و خالص هستند.

۳. تشخیص عسل طبیعی از روی رنگ

یکی دیگر از روش ها غلط برای تشخیص عسل خوب و با کیفیت توجه به رنگ عسل است!
رنگ هر عسل با توجه به شهد مورد استفاده زنبور، نوع خاک منطقه و بسیاری از عوامل دیگر متغیر است. اینکه برخی می گویند عسل سیاه و قرمز رنگ کیفیت بیشتری دارند به هیچ وجه صحیح نمی باشد. برای مثال عسل یونجه با اینکه کیفیت بالایی دارد ولی به رنگ زرد روشن می باشد و این دلیلی بر تقلبی بودن یا کیفیت پایین آن نمی باشد.

۴. تشخیص عسل با توجه به غلظت

گفته می شود عسلی که روان باشد بی کیفیت و عسلی که غلیظ باشد طبیعی است، در صورتی که غلظت عسل با توجه به برخی عوامل مانند منطقه ای که عسل از آن برداشت شده متغیر می باشد. برای مثال عسل های شمال کشور معمولا روان هستند و رطوبت بالایی دارند.

۵. تشخیص عسل تقلبی با زرده تخم مرغ

یکی از عجیب ترین روش هایی که تابحال شنیده ایم تشخیص با زرده تخم مرغ است، در این روش باید عسل و زرده تخم مرغ خام را با هم مخلوط کرد، اگر بعد از چند دقیقه شبیه زرده تخم مرغ پخته شد، طبیعی است و در غیر اینصورت تقلبی است! البته نیازی نیست که دوباره یادآوری کنیم این روش هم بدون پایه و اساس علمی است و کاملا غلط می باشد.

۶. تشخیص عسل با ریختن روی ناخن

این روش که توسط یکی از سایت های تازه تاسیس در حوزه فروش عسل طبیعی منتشر شده واقعا عجیب است و نشان دهنده این است که این عزیزان هیچ سر رشته ای در موضوع عسل و زنبورداری ندارند. آن گونه که ذکر می کنند باید چند قطره عسل بر روی ناخن خود بریزید، اگر بر روی ناخن باقی ماند یعنی اصل است و در غیر این صورت اگر پخش شد تقلبی است! این مورد هم کاملا اشتباه است؛ زیرا غلظت عسل ها با یکدیگر متفاوت است.

۷. تشخیص عسل خالص بوسیله عطر و بو

این روش به فروشندگان متقلب کمک زیادی کرده، به این دلیل که با افزودن اسانس و برخی روش های دیگر پس از باز کردن درب عسل چنان عطر و بویی پخش می شود که با خودتان می گویید از این بهتر نمی شود، این عسل حتما طبیعی است. اما غافل از اینکه هر عسل با دیگری متفاوت است و برخی عسل ها با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند بسیار کم عطر می باشند.

بهترین راه تشخیص عسل طبیعی

صحیح ترین روش برای تشخیص کیفیت عسل و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه می باشد. کافیست مقداری از عسل مورد نظر را به آزمایشگاه تخصصی عسل ببرید و درخواست کنید تا آن را برای شما آنالیز کنند. احتمالا پیش خودتان میگویید این هم شد روش! من یک روش سریع و خانگی میخواهم ولی باور کنید هیچ روش سریع و آسانی برای تشخیص عسل وجود ندارد. حتی خود زنبوردارها برای اطلاع از کیفیت عسل هایشان آن را به آزمایشگاه میفرستند، اما متاسفانه برخی از عزیزان با ادعای بسیار میگویند ما قادر به تشخیص عسل طبیعی هستیم!

در آزمایشگاه تخصصی عسل، فاکتورهای بسیاری بررسی می شوند از جمله میزان ساکارز، رطوبت، هیدروکسی متیل فورفورال، گلوکز، فروکتوز و … که البته این ها نیز قطعیتی ندارند و برای برخی عسل ها استاندارد هایشان متفاوت است برای مثال طبق استاندارد باید ساکارز عسل طبیعی زیر ۵ درصد باشد اما عسل کنار جزء استثناها می باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر ساکارز بالای ۵ نیز داشته باشد طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.