اخبار و مقالات

طرز تهیه گز اصفهان

5 3 طرز تهیه گز اصفهان - آجیل و خشکبار بخشی
Rate this post

مواد لازم برای گز اصفهان

    • بادکا یا گلوکز مایع 300 گرم
    • شکر 250 گرم
    • سفیده تخم مرغ 5 عدد
    • گلاب 1 قاشق غذاخوری
    • مغز پسته 150 گرم
    • آب 1 پیمانه
    • آرد مقداریحتما تا به حال به اصفهان، این شهر زیبا و دیدنی سفر کرده اید و سوغاتی های بی نظیر و به یاد ماندنی ای خریده اید. میدانید که این شهر دوست داشتنی سوغاتی های جذابی دارد که یکی از آن ها گز اصفهان است. البته گز سوغاتی استان های دیگری هم هست اما ما ایرانی ها بیشتر آن را به اسم گز اصفهان میشناسیم. اگر ساکن اصفهان هستید که خوش به حالتان چون برای شیرینی عید نوروز به راحتی گز اعلا و با کیفیت از آجیل بخشی پیدا خواهید کرد.
a986209a d5f3 4b23 8d91 60674ce913ec طرز تهیه گز اصفهان - آجیل و خشکبار بخشی

مرحله اول:

برای تهیه گز آردی اصفهان سفیده های تخم مرغ را جدا کنید و در کاسه ای بریزید. به کمک یک همزن برقی سفیده ها را هم بزنید تا حدی که کاملا سفت شوند و حتی با برگرداندن ظرف، بیرون نریزند.

مرحله دوم:

درون قابلمه ای، شکر و یک پیمانه آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. به قدری بهم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود و رنگ شربت تغییر کند.

مرحله سوم:

در این مرحله باید بادکا یا گلوکز را به قابلمه اضافه کنید. اگر با اضافه کردن بادکا، مواد درون قابلمه بالا آمد، باید به کمک یک قاشق (ترجیحا چوبی) مخلوط را بهم بزنید. تا حدی به هم زدن ادامه دهید که مخلوط، حالتی کش دار و غلیظ پیدا کند. مراقب باشید که در تمام این مدت، حرارت زیر قابلمه ملایم باشد.

مرحله چهارم:

یک ظرف محتوی آب یخ آماده کنید و در نزدیکی قابلمه قرار دهید. به اندازه ی دو قاشق از مخلوط آب، شکر و بادکا ( یا همان شهد گز) بردارید و داخل آب یخ بریزید. اگر شهد گز داخل آب یخ حالتی شکننده داشت؛ وقت آن است که قابلمه را از روی حرارت بردارید ولی باید همچنان به هم زدن ادامه دهید.

مرحله پنجم:

دو قاشق از شهد گز را به همراه گلاب داخل سفیده های تخم مرغ که آماده کرده بودید، بریزید. سپس به کمک همزن، سفیده های تخم مرغ را کمی هم بزنید.

مرحله ششم:

سفیده های تخم مرغ را به شهد گز اضافه کنید و مخلوط را مجددا بهم بزنید تا کاملا یک دست شود. هم زدن را حدود ده دقیقه ادامه دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم:

قابلمه را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید. به کمک همزن برقی به همزدن ادامه دهید تا حدی که مواد گز سفت شود. سپس مغز پسته ها را اضافه کنید. برای فهمیدن این که مواد گز آماده است یا نه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مقداری از مایع گز را بردارید و تست کنید که به دست نچسبد. اگر هنوز حالت چسبندگی داشت، باید هم زدن و حرارت دادن را ادامه دهید.

مرحله هشتم:

وقتی مایع گز کمی خنک شد، مقداری از مواد گز را بردارید و به کمک دست به آن شکل دهید. کمی آرد به روی گزها بپاشید ودر ظرف سرو قرار دهید. گز اصفهان خانگی شما آماده است. نوش جان.

gazardi طرز تهیه گز اصفهان - آجیل و خشکبار بخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.